Mållös

För några dagar sedan stötte jag på en otrevlig kvinna när vi väntade på bussen. Precis när alla skulle kliva på bussen säger hon högt och tydligt till en ung man med utländskt utseende ”Du trängde dig, ställ dig längst bak” var på den unga mannen förvånat svarade ”jaha, oj, men du det finns plats åt alla på bussen ska du se” och stod kvar i kön. Kvinnan som inte var nöjd med svaret höjde sin röst ytterligare och sa ”Du, vi köar faktiskt…HÄR I SVERIGE!!”.

Jag tappade hakan och alla i kön vände snabbt bort blicken och låtsades som att det regnade. I efterhand kom jag på flera bra alternativ jag skulle sagt för att försvara killen, eftersom jag flera gånger också missat att det faktiskt är en kö till den bussen och inte bara människor som står sporadiskt och stirrar ut i luften. På allvar förstår jag inte poängen med kösystem till bussen om det inte är en klar och tydlig kö. Nu ställer sig folk i en klunga och sen ska man memorerar i vilken ordning alla ställde sig och alla som inte åker bussen varje dag ska bannemig haja kösystemet på en gång annars ska man stå ut med otrevliga kommentarer.

Vad jag kunde ha sagt:

Kommentera

