Den förlorade kaffekoppen

image

Jag gjorde det STORA misstaget att ställa ut min kaffekopp i diskmaskinen i det gemensamma lunchrummet. Big no no! Jag måste haft hjärnsläpp eller något. Självklart var den spårlöst försvunnnen dagen efter. Jag sprang flera varv om dagen ut i lunchrummet för att se om den kommit tillbaka men förgäves. Jag kunde under några dagar inte tänka på något annat än min stackars kaffekopp som var försvunnen och ensam där ute i den stora världen. Jag hade nästan gett upp hoppet när jag en vecka senare såg någon sitta i lunchrummet med min kaffekopp!! Eller en identisk, det visste jag ju inte. Jag kunde inte ställa till en scen inne i det fullsatta lunchrunnet men jag satt som en spion och kastade ett öga på min kopp hela lunchen. Starkt övertygad om att min plan skulle hålla. Planen var att personen med min kaffekopp skulle efter sin lunch placera koppen i diskmaskinen och jag skulle snabbt som vinden och tyst som räven rädda kaffekoppen och ställa den på mitt skrivbord där den hör hemma. Efter lunchen smög jag mig fram till diskmaskinen MEN KAFFEKOPPEN VAR INTE DÄR!!! Hjärtat slog ett extra slag. Efter att ha tjatat hål i huvudet på mina kollegor om hur jag skulle få tillbaka kaffekoppen, hur ensam den såg ut där i fångenskap ivd ett annat lunchbord, hur mycket jag saknade koppen så fick det vara nog (tyckte i alla fall mina kollegor som slutat lyssna på mig) så tog jag tag i saken och letade upp kaffekopps-(tjuven/ovetandes personen). Jag hittade personens kontorsrum och såg min kaffekopp på skrivbordet. Jag stammade fram på nervös svengelska att ”I think you häv min kaffekopp” och pekade med darrig hand på kaffekoppen. Skulle det bli strid? Skulle personen bara lämna över kaffekoppen? Jag visste inte. Vi gjorde en snabb överenskommelse – personen fick dricka upp sitt te och sen skulle jag få tillbaka kaffekoppen. Dagen efter stod min kaffekopp skinande ren i lunchrummet och väntade på mig. Det hade gått bra, jag och kaffekoppen omfamnade varandra och tårar fälldes. Nu är det vi igen. För alltid!

Taggad

Kommentera

